babiedoly2

Opis

Warunki do latania zdarzają się tutaj tylko kilkanaście razy w roku. Z powietrza roztacza się niezapomniany widok na półwysep helski i zatokę pucką. Wieczorem widać błyskające latarnie morskie w Rozewiu, Jastarni i Helu. Naprzeciwko startu widać betonową konstrukcję na wodzie - to pozostałości toredowni. W stronę Gdyni widać kolejną torpedownię - budynek na wodzie połączony z lądem mostem.
Klif ciągnie się od Mechelinek, przez Babie Doły, aż do portu Oksywie w Gdyni, razem jakieś 7 km. Stok klifu jest trochę pofalowany i nie zawsze da sie przeskoczyć z Mechelinek na Babie Doły, a z Babich Dołów na Oksywie. Generalnie im bliżej Gdyni tym bardziej wschodni kierunek.
Startowisko jest niewielkie ale łatwe. Nieco stresujące dla tych co są tam pierwszy raz, bo startuje się prosto na ścianę drzew, ale bez żadnych problemów przechodzi się nad nimi. Mogą być trudności z postawieniem skrzydła przy odchyłce ze wschodu, bo wtedy tworzy się rotor od drzew. Lądowisko jest gigantyczne i nawet w sezonie znajdzie się miejsce. Naprzeciwko torpedowni są w lesie betonowe schody, którymi można się wygodnie dostać na górę.

 

babiedoly1

Charakretystyka

Deniwelacja: ok. 40 m


Kierunki wiatru: 50°-80°


Startowisko: łatwe


Lądowiska:


- w miejscu startu, bardzo trudne i bez sensu,


- na plaży, mnóstwo miejsca i wygodne schody

 

Zasady wykonywania lotów

Z uwagi na pobliskie czynne lotnisko wojskowe, przed lotami należy obowiązkowo uzyskać zgodę z wieży. Należy zadzwonić pod numer (58)6268888 i wyjaśnić o co chodzi, a miły pan udzieli zgody, albo nie udzieli i wyjaśni dlaczego i w jakim terminie. Jeśli nie ma zgody nie wolno latać! Ugoda z wojskiem kosztowała dużo trunków i znajomości i nie ma sensu tego zaprzepaścić. Zdarza się, że mamy zgodę na loty tylko do godziny 18-tej albo tylko nad startowiskiem. Przed startem zawsze należy się upewnić, czy jest zgoda i w jakim zakresie.


Na klifie zasady pierwszeństwa w powietrzu są zupełnie inne, niż w górach. Pilot na mniejszej wysokości powinien przyklejać się do krawędzi klifu, a latający wyżej podczas wymijania odchodzi w morze. Ta zasada powinna być obowiązkowo przestrzegana. W przeciwnym wypadku, po pierwsze pilotowi lecącemu nisko grozi lądowanie na plaży, po drugie pilot lecący wyżej dostanie się w strugi zaskrzydłowe, co jest nieprzyjemne i niebezpieczne.
Wyprzedzanie zasadniczo jest niezalecane z powodu wąskich noszeń i niewielkich różnic prędkości. Zamiast wyprzedzać lepiej jest zawrócić.

babiedoly3

Niebezpieczeństwa

To zielone na lądowisku na krawędzi lasu to nie jest trawa tylko róże.


Zaplecze socjalne

Nie stwierdzono. Ale Gdynia jest blisko.


Dojazd

Z Gdyni kierujemy się na Oksywie i Babie Doły. Na pętli autobusowej skręcamy w prawo i pod górkę, wjeżdżając na osiedle.