babiedoly2

Opis

Warunki do latania zdarzają się tutaj tylko kilkanaście razy w roku. Z powietrza roztacza się niezapomniany widok na półwysep helski i zatokę pucką. Wieczorem widać błyskające latarnie morskie w Rozewiu, Jastarni i Helu. Naprzeciwko startu widać betonową konstrukcję na wodzie - to pozostałości toredowni. W stronę Gdyni widać kolejną torpedownię - budynek na wodzie połączony z lądem mostem.
Klif ciągnie się od Mechelinek, przez Babie Doły, aż do portu Oksywie w Gdyni, razem jakieś 7 km. Stok klifu jest trochę pofalowany i nie zawsze da sie przeskoczyć z Mechelinek na Babie Doły, a z Babich Dołów na Oksywie. Generalnie im bliżej Gdyni tym bardziej wschodni kierunek.
Startowisko jest niewielkie ale łatwe. Nieco stresujące dla tych co są tam pierwszy raz, bo startuje się prosto na ścianę drzew, ale bez żadnych problemów przechodzi się nad nimi. Mogą być trudności z postawieniem skrzydła przy odchyłce ze wschodu, bo wtedy tworzy się rotor od drzew. Lądowisko jest gigantyczne i nawet w sezonie znajdzie się miejsce. Naprzeciwko torpedowni są w lesie betonowe schody, którymi można się wygodnie dostać na górę.

borsk1

Opis

Miejscowość wypoczynkowa położona nad jeziorem Wdzydze ok. 80 km od Gdyni. Powodem dla którego tak nas interesuje jest betonowy pas startowy nieużywanego lotniska wojskowego. Teren ten obecnie dzierżawimy co pozwala na regularne latanie. Ponad 2 kilometry równej nawierzchni pasa umożliwia bezpieczne wykonywanie lotów holowanych za samochodem. Wysokości osiągane w tej technice (typowo 500 - 700 metrów) pozwalają na nawiązanie kontaktu z wznoszącymi prądami termicznymi i wykonywanie dalekich przelotów.
Bliskość jeziora skutkuje dużym kontrastem termicznym i umożliwia bezproblemowe załapanie się do góry po holu. Duża ilość miejscowości i dróg dookoła ułatwia powrót z przelotu, za wyjątkiem Borów Tucholskich na południe od lotniska. Wyciągarkowi mieszkają na miejscu i holują jeśli tylko ktoś się pojawi.

chlapowo1

Opis

Warunki do latania zdarzają się tutaj tylko kilkanaście razy w roku. A szkoda, bo miejsce jest przepiękne. Rozlegla łąka do startów i ćwiczeń w Chłapowie pomieści wszystkich chętnych wraz osobami towarzyszącymi i gapiami

(w sezonie jest ich sporo). Szeroki obszar noszenia ułatwiający wymijanie, pozwalający na uzyskanie przewyższenia do 200 m. Dla niewprawnych dużo miejsca na plaży do lądowania. Klif ciągnie sie na długości około 7 kilometrów i pozwala dolecieć z Chłapowa do Jastrzębiej Góry i z powrotem. Widok rozciagający sie ponad przylądkiem Rozewie należy do tych, których nie zapomina się do końca życia.
Klif chłapowski należy do parku krajobrazowego, nie łaźcie więc po zboczu pod groźbą mandatu i przepędzenia glajciarzy z tego pięknego miejsca. Do wejścia z plaży na górę służą wygodne drewniane schody, ale nie wiadomo czy akurat istnieją bo co jakiś czas są niszczone przez sztorm. Wówczas wejście na polanę na szczycie klifu jest możliwe po betonowych schodach (dosyć daleko od startowiska), ewentualnie trzeba wchodzić w miejscu, w którym klif się obniża (po zejściu ze wschodniego końca polany).

Startowisko

Deniwelacja: ok. 30m
Prędkość wiatru: 5 do 8  m/s
Kierunek wiatru: północny zachód
Zakres noszeń: 280 - 350
Lądowiska:
- w miejscu startu, dość trudne ze względu na mocne noszenie nad startem, ale wykonalne.
- na plaży, uwaga na ludzi
 Debina start

Opis

Starowisko łatwe. Przy silnym wietrze polecany jest start z plaży - najłatwiej spod głównego startu. Lądowisko na plaży lub w miejscu startu. Przy idealnych warunkach (NW-NNW) możłiwe latanie od Rowów do portu w Ustce (ok 50km). Po drodze do Ustki tzw. bezklifie - miejscowe obniżenie, które wydaje sie nie do przelecenia, ale jak dobrze nosi to nie ma problemu, żeby je pokonać, dobrze jest jednak zrobic wyskokośc tuż przed tym miejscem. Gdyby przyszlo lądować w Ustce, to uwaga na tłumy na plaży - czasem po prostu nie ma miejsca na ladowanie.


debina lot 

Prognoza

Meteo.pl

WindFinder

 

Zasady wykonywania lotów

Na klifie zasady pierwszeństwa w powietrzu są zupełnie inne, niż w górach. Pilot na mniejszej wysokości powinien przyklejać się do krawędzi klifu, a latający wyżej podczas wymijania odchodzi w morze. Ta zasada powinna być obowiązkowo przestrzegana. W przeciwnym wypadku, po pierwsze pilotowi lecącemu nisko grozi lądowanie na plaży, po drugie pilot lecący wyżej dostanie się w strugi zaskrzydłowe, co jest nieprzyjemne i niebezpieczne.

Wyprzedzanie zasadniczo jest niezalecane z powodu wąskich noszeń i niewielkich różnic prędkości. Zamiast wyprzedzać lepiej jest zawrócić.

 

Niebezpieczeństwa

Lądowisko na górze jest  ciasne i znajduje się w silnym noszeniu. Należy rozejrzeć się przed startem i upewnić czy nikt nie podchodzi do lądowania.

 

Zaplecze socjalne

Mnówstwo prywatnych kwater o bardzo różnym standardzie w Dębinie i Poddobiu (lub pobliskiej Ustce lub Rowach). Wyżywienie w restauracjach lub na własną rękę w sklepach. Wszystkie okoliczne miejscowości żyją z turystów. 

 

Dojazd

Ze Słupska jedziemy w stronę Rowów. W miejscowości Dębina skręcamy w lewo (drogowskaz na Poddąbie), potem prosto asfaltem jakieś 500 metów, po dojechaniu do lasu droga dalej prowadzi w lewo, ale my jedziemy prosto (w dół) leśną drogą (wjazd przed betonową uliczną barierką). Samochód zostawiamy na polanie leśnej przed szlabanem (zdarzały się mandaty za wjazd do lasu) i idziemy ok. 300m ścieżką do startowiska. Schodzimy z klifu po "schodkach" po prawej stronie od startowiska (w bukach). Przypominamy, że nie wolno niszczyć klifów ani po nich chodzić!

Pamiętajcie, żeby nie zostawiać samochodu w lesie (nie wjeżdżać za szlaban) przechadzają się tam starżnicy i samozwańczy obrońcy przyrody spuszczający powietrze z kół. Lepiej też nie zostawiać na widoku rzeczy w samochodzie - szkoda szyby.

 

orlowo2

Klif dzieli się na dwie części, górną i dolną, przedzielone rzeczką Kaczą i molem.

 

Opis - Startowisko Dolne

Startujemy z niewielkiego wzniesienia tuż przy bulwarze, na tyłach teatru na plaży, obok willi Prokomu. Należy przelecieć metr nad bulwarem, potem metr nad płotem i zabrać się na żagiel albo na ścianie teatru po lewej, albo lepiej na krzakach po prawej. Uwaga bo ściana teatru i barierki są bardzo twarde. Po kilku halsach nad krzakami i nabraniu pewnej wysokości należy polecieć dalej na prawo, na właściwą część klifu. Latanie nad krzakami należy ograniczyć do minimum, aby umożliwić start innym. Wbrew pozorom latanie tutaj wymaga sporych umiejętności, ponieważ trzeba się bardzo prezycyjnie przytulić do krzaków, zdarza się delikatne przycieranie uprzężą o gałęzie.

Za Kolibkami klif się stopniowo obniża. Przy sprzyjających warunkach jest możliwe dolecenie do Sopotu, jest też znane kilka przypadków powrotu ale nie liczyłbym na to. Przy równie sprzyjających warunkach jest możliwe przeskoczenie na duży klif po drugiej stronie mola.

konarzyny

Opis

Zapasowe lotnisko wojskowe z betonowym pasem jest kolebką Glide Clubu Gdynia. Tu wprawialiśmy się w pierwszych holach ponosząc srogie ofiary. Tu też wykonaliśmy pierwsze długie przeloty XC. W Konarzynach zorganizowaliśmy również pierwsze na wybrzeżu zawody paralotniowe.


Z Konarzyn lataliśmy w sezonie 2004 z powodu zamknięcia lotniska w Borsku przez Agencję Mienia Wojskowego.
Obecnie korzystamy wyłącznie z lotniska w Borsku.


Współrzędne: 53°49.791'N, 17°22.089'E

Startowisko 

Największym wyzwaniem w Krynicy jest start, który wymaga startu z plaży - podnosimy glajta alpejką nad głowę, obracamy się i podchodzimy z podinesionym glajtem  pod górę, skąd startujemy i zabieramy się nad wydmę i dalej nad drzewa. Uwaga na dzikie róże i korzenie! Wydma zakończona jest ścianą lasu, więc ściąganie skrzydła z drzewa to częsty widok. Po wydmach naturalnie chodzić nie wolno! Lądowanie na plaży.

Kamera: http://www.krynicamorska.tv/kamera

Opis

Deniwelacja: ok. 8 m
Prędkość wiatru: 6 do 10 m/s
Kierunki wiatru: 330°-350°
Zakres noszeń: 20 - 120
Startowisko: trudne
Lądowiska: łatwe - na plaży (uwaga na plażowiczów)

Klif ciągnie się od Krynicy Morskiej aż za Stegnę, zatem możliwe są rekordowe loty ponad 100km (dla wytrwałych klifowców). 

Niebezpieczeństwa

Start bez dobrze opanowanego skrzydła może się skończyć na drzewach :(

Niski klif pozwala latać przy silnym wietrze, ale trzeba być czujnym i nie dać się zdmuchnąć za linię drzew. Drzewa są wysokie, a rozciągłość trasy przelotu może spowodować kłopot z odnalezieniem przez kolegów bądź ekipę ratowniczą. 

Dojazd

Z Trójmiasta drogą krajową nr 7 jedziemy na Warszawę. Zaraz za mostem na Wiśle skręcamy na Mikoszewo. Potem drogą na wschód i dojeżdżamy do Krynicy Morskiej. Skręcamy przy stacji paliw w lewo i dojezdzamy na parking przy porcie. Dalej plażą w lewo, aż do niezalesionej części wydmy. 

Strefy

Co prawda Krynica Morska leży poza strefami lotniczymi, ale przy planowaniu dłuższych przelotów w stronę Stegny należy sprawdzić bieżący AUP lub zadzwonić na informację FIS Gdańsk. Strefa TSA 16E jest przeważnie nieczynna w weekendy, ale warto sprawdzić.

Poniżej mapka obrazująca strefy w okolicy Mierzei Wiślanej:

 

MMstegna i krynica strefy

mechelinki3

Opis

Warunki do latania zdarzają się tutaj tylko kilkanaście razy w roku. Z powietrza roztacza się niezapomniany widok na półwysep helski i zatokę pucką. Wieczorem widać błyskające latarnie morskie w Rozewiu, Jastarni i Helu. W stronę Gdyni widać betonową konstrukcję na wodzie - to pozostałości toredowni.
Klif ciągnie się od Mechelinek, przez Babie Doły, aż do portu Oksywie w Gdyni, razem jakieś 7 km. Stok klifu jest trochę pofalowany i nie zawsze da sie przeskoczyć z Mechelinek na Babie Doły, a z Babich Dołów na Oksywie. Generalnie im bliżej Gdyni tym bardziej wschodni kierunek. Startowisko jest niewielkie ale bardzo łatwe, gorzej z lądowiskiem. Lądować można albo w miejscu startu, ale nie jest to takie proste, albo na plaży w Mechelinkach, ale są tam przeszkadzajki typu drzewa lub kutry, a potem czeka nas spacerek z powrotem.

mrzezino

Opis

Jest to miejsce gdzie większość z nas wykonywała swoje pierwsze loty na paralotni. Znajduje się tutaj kilka łagodnie nachylonych stoków na kierunkach E i SW oraz żwirownia na kierunek S. Na stokach południowych w sprzyjających warunkach daje się latać na żaglu. Żagiel jednak nie należy do najbardziej przyjemnych. Termiczne podmuchy od piasku w słoneczny dzień... lepiej sobie to odpuścić. Do szkolenia najlepiej nadaje się górka najdalej wysunięta na zachód. Gdy wieje z południa i południowego-zachodu spotkacie tu wielu początkujących glajciarzy oraz starych pilotów, którzy chętnie szlifują techniki stawiania skrzydła i startu.

Startowisko 

Największym wyzwaniem jest start, który wymaga startu z plaży - podnosimy glajta alpejką nad głowę, obracamy się i podchodzimy z podinesionym glajtem  pod górę, skąd startujemy i zabieramy się nad wydmę i dalej nad drzewa. Uwaga na dzikie róże i korzenie! Wydma zakończona jest ścianą lasu, więc ściąganie skrzydła z drzewa to częsty widok. Po wydmach naturalnie chodzić nie wolno! Lądowanie na plaży.

 

Opis

Deniwelacja: ok. 8 m
Prędkość wiatru: 6 do 10 m/s
Kierunki wiatru: 350°-10°
Zakres noszeń: 20 - 120
Startowisko: trudne
Lądowiska: na plaży

Klif ciągnie się od Stegny w stronę Krynicy Morskiej, zatem możliwe są rekordowe loty ponad 100km (dla wytrwałych klifowców). 

 

Niebezpieczeństwa

Start bez dobrze opanowanego skrzydła może się skończyć na drzewach :(

Niski klif pozwala latać przy silnym wietrze, ale trzeba być czujnym i nie dać się zdmuchnąć za linię drzew. Drzewa są wysokie, a rozciągłość trasy przelotu może spowodować kłopot z odnalezieniem przez kolegów bądź ekipę ratowniczą. 

 

Prognoza

Meteo.pl

WindFinder

 

Dojazd

Z Trójmiasta drogą krajową nr 7 jedziemy na Warszawę. Zaraz za mostem na Wiśle skręcamy na Mikoszewo. Potem drogą na wschód i dojeżdżamy do Stegny. Startujemy z zejścia na plażę przy kutrach lub po prawej stronie zejścia. 

 

Strefy

Stegna leży w strefie czasowo wydzielonej TSA 16E, zatem przed wyjazdem na klif należy sprawdzić bieżący AUP lub zadzwonić na informację FIS Gdańsk. Strefa TSA 16E jest przeważnie nieczynna w weekendy, ale warto sprawdzić.

Poniżej mapka obrazująca strefy w okolicy Mierzei Wiślanej:

 

MMstegna i krynica strefy