Startowisko

Deniwelacja: ok. 30m
Prędkość wiatru: 5 do 8  m/s
Kierunek wiatru: północny zachód
Zakres noszeń: 280 - 350
Lądowiska:
- w miejscu startu, dość trudne ze względu na mocne noszenie nad startem, ale wykonalne.
- na plaży, uwaga na ludzi
 Debina start

Opis

Starowisko łatwe. Przy silnym wietrze polecany jest start z plaży - najłatwiej spod głównego startu. Lądowisko na plaży lub w miejscu startu. Przy idealnych warunkach (NW-NNW) możłiwe latanie od Rowów do portu w Ustce (ok 50km). Po drodze do Ustki tzw. bezklifie - miejscowe obniżenie, które wydaje sie nie do przelecenia, ale jak dobrze nosi to nie ma problemu, żeby je pokonać, dobrze jest jednak zrobic wyskokośc tuż przed tym miejscem. Gdyby przyszlo lądować w Ustce, to uwaga na tłumy na plaży - czasem po prostu nie ma miejsca na ladowanie.


debina lot 

Prognoza

Meteo.pl

WindFinder

 

Zasady wykonywania lotów

Na klifie zasady pierwszeństwa w powietrzu są zupełnie inne, niż w górach. Pilot na mniejszej wysokości powinien przyklejać się do krawędzi klifu, a latający wyżej podczas wymijania odchodzi w morze. Ta zasada powinna być obowiązkowo przestrzegana. W przeciwnym wypadku, po pierwsze pilotowi lecącemu nisko grozi lądowanie na plaży, po drugie pilot lecący wyżej dostanie się w strugi zaskrzydłowe, co jest nieprzyjemne i niebezpieczne.

Wyprzedzanie zasadniczo jest niezalecane z powodu wąskich noszeń i niewielkich różnic prędkości. Zamiast wyprzedzać lepiej jest zawrócić.

 UWAGA STREFA!

Dębina i cały klif od Ustki do Rowów leżą w strefie lotniczej TSA 14B. Przed startem (wyjazdem na klif) należy sprawdzić zajętość sterfy w AUP (np. tutaj http://lotnik.org/strefy/). Mozna też dodatakowo zadzonić na FIS Gdańsk i zapytać czy strefa faktycznie jest aktywna i w jakich godzinach.

 

FIS Gdańsk
+48 58 340 74-85

+48 22 574-74-85

tsa 14b dębina

Niebezpieczeństwa

Lądowisko na górze jest  ciasne i znajduje się w silnym noszeniu. Należy rozejrzeć się przed startem i upewnić czy nikt nie podchodzi do lądowania.

 

Zaplecze socjalne

Mnówstwo prywatnych kwater o bardzo różnym standardzie w Dębinie i Poddobiu (lub pobliskiej Ustce lub Rowach). Wyżywienie w restauracjach lub na własną rękę w sklepach. Wszystkie okoliczne miejscowości żyją z turystów. 

 

Dojazd

Ze Słupska jedziemy w stronę Rowów. W miejscowości Dębina skręcamy w lewo (drogowskaz na Poddąbie), potem prosto asfaltem jakieś 500 metów, po dojechaniu do lasu droga dalej prowadzi w lewo, ale my jedziemy prosto (w dół) leśną drogą (wjazd przed betonową uliczną barierką). Samochód zostawiamy na polanie leśnej przed szlabanem (zdarzały się mandaty za wjazd do lasu) i idziemy ok. 300m ścieżką do startowiska. Schodzimy z klifu po "schodkach" po prawej stronie od startowiska (w bukach). Przypominamy, że nie wolno niszczyć klifów ani po nich chodzić!

Pamiętajcie, żeby nie zostawiać samochodu w lesie (nie wjeżdżać za szlaban) przechadzają się tam starżnicy i samozwańczy obrońcy przyrody spuszczający powietrze z kół. Lepiej też nie zostawiać na widoku rzeczy w samochodzie - szkoda szyby.

 

Startowisko 

Największym wyzwaniem w Krynicy jest start, który wymaga startu z plaży - podnosimy glajta alpejką nad głowę, obracamy się i podchodzimy z podinesionym glajtem  pod górę, skąd startujemy i zabieramy się nad wydmę i dalej nad drzewa. Uwaga na dzikie róże i korzenie! Wydma zakończona jest ścianą lasu, więc ściąganie skrzydła z drzewa to częsty widok. Po wydmach naturalnie chodzić nie wolno! Lądowanie na plaży.

Kamera: http://www.krynicamorska.tv/kamera

Opis

Deniwelacja: ok. 8 m
Prędkość wiatru: 6 do 10 m/s
Kierunki wiatru: 330°-350°
Zakres noszeń: 20 - 120
Startowisko: trudne
Lądowiska: łatwe - na plaży (uwaga na plażowiczów)

Klif ciągnie się od Krynicy Morskiej aż za Stegnę, zatem możliwe są rekordowe loty ponad 100km (dla wytrwałych klifowców). 

Niebezpieczeństwa

Start bez dobrze opanowanego skrzydła może się skończyć na drzewach :(

Niski klif pozwala latać przy silnym wietrze, ale trzeba być czujnym i nie dać się zdmuchnąć za linię drzew. Drzewa są wysokie, a rozciągłość trasy przelotu może spowodować kłopot z odnalezieniem przez kolegów bądź ekipę ratowniczą. 

Dojazd

Z Trójmiasta drogą krajową nr 7 jedziemy na Warszawę. Zaraz za mostem na Wiśle skręcamy na Mikoszewo. Potem drogą na wschód i dojeżdżamy do Krynicy Morskiej. Skręcamy przy stacji paliw w lewo i dojezdzamy na parking przy porcie. Dalej plażą w lewo, aż do niezalesionej części wydmy. 

UWAGA STREFA!

Stegna leży w strefie lotniczej TSA 16E. Przed startem (wyjazdem na klif) należy sprawdzić zajętość sterfy w AUP (np. tutaj http://lotnik.org/strefy/). Mozna też dodatakowo zadzonić na FIS Gdańsk i zapytać czy strefa faktycznie jest aktywna i w jakich godzinach.  Warto też spradzić czy wojsko nie zrobiło prezentu w postaci strefy EA w tym rejonie. Zdarza się i tak.

FIS Gdańsk
+48 58 340 74-85

+48 22 574-74-85

MMstegna i krynica strefy

mrzezino

Opis

Jest to miejsce gdzie większość z nas wykonywała swoje pierwsze loty na paralotni. Znajduje się tutaj kilka łagodnie nachylonych stoków na kierunkach E i SW oraz żwirownia na kierunek S. Na stokach południowych w sprzyjających warunkach daje się latać na żaglu. Żagiel jednak nie należy do najbardziej przyjemnych. Termiczne podmuchy od piasku w słoneczny dzień... lepiej sobie to odpuścić. Do szkolenia najlepiej nadaje się górka najdalej wysunięta na zachód. Gdy wieje z południa i południowego-zachodu spotkacie tu wielu początkujących glajciarzy oraz starych pilotów, którzy chętnie szlifują techniki stawiania skrzydła i startu.

Obecnie okolice Mrzezina (łąki ) to startowisko PPG

UWAGA WAŻNE! 
W rejonie startowisk na klifach w Gdyni Orłowo i Mechelinkach oraz dla PPG w okolicy Mrzezina wprowadzono pod koniec kwietnia strefę MCTR i tym samym zakazano nam latania paralotniami na wcześniej panujących zasadach. Glide Club Gdynia jest na etapie rozmów mających na celu podpisanie porozumienia, abyśmy znowu mogli latać w tych miejscach. Dla naszego wspólnego dobra, prosimy nie latajcie mimo, że warun nadchodzi! Takie złamanie prawa może okazać się dla nas brzemienne w skutki, z uwagi na trwające rozmowy. 
Prosimy o cierpliwość! ZAKAZ LOTÓW LOTÓW DO OWOŁANIA!

Startowisko 

Największym wyzwaniem jest start, który wymaga startu z plaży - podnosimy glajta alpejką nad głowę, obracamy się i podchodzimy z podinesionym glajtem  pod górę, skąd startujemy i zabieramy się nad wydmę i dalej nad drzewa. Uwaga na dzikie róże i korzenie! Wydma zakończona jest ścianą lasu, więc ściąganie skrzydła z drzewa to częsty widok. Po wydmach naturalnie chodzić nie wolno! Lądowanie na plaży.

 

Opis

Deniwelacja: ok. 8 m
Prędkość wiatru: 6 do 10 m/s
Kierunki wiatru: 350°-10°
Zakres noszeń: 20 - 120
Startowisko: trudne
Lądowiska: na plaży

Klif ciągnie się od Stegny w stronę Krynicy Morskiej, zatem możliwe są rekordowe loty ponad 100km (dla wytrwałych klifowców). 

 

Niebezpieczeństwa

Start bez dobrze opanowanego skrzydła może się skończyć na drzewach :(

Niski klif pozwala latać przy silnym wietrze, ale trzeba być czujnym i nie dać się zdmuchnąć za linię drzew. Drzewa są wysokie, a rozciągłość trasy przelotu może spowodować kłopot z odnalezieniem przez kolegów bądź ekipę ratowniczą. 

 

Prognoza

Meteo.pl

WindFinder

 

Dojazd

Z Trójmiasta drogą krajową nr 7 jedziemy na Warszawę. Zaraz za mostem na Wiśle skręcamy na Mikoszewo. Potem drogą na wschód i dojeżdżamy do Stegny. Startujemy z zejścia na plażę przy kutrach lub po prawej stronie zejścia. 

 

Strefy

Stegna leży w strefie czasowo wydzielonej TSA 16E, zatem przed wyjazdem na klif należy sprawdzić bieżący AUP lub zadzwonić na informację FIS Gdańsk. Strefa TSA 16E jest przeważnie nieczynna w weekendy, ale warto sprawdzić.

Poniżej mapka obrazująca strefy w okolicy Mierzei Wiślanej:

 

MMstegna i krynica strefy

konarzyny

Opis

Zapasowe lotnisko wojskowe z betonowym pasem jest kolebką Glide Clubu Gdynia. Tu wprawialiśmy się w pierwszych holach ponosząc srogie ofiary. Tu też wykonaliśmy pierwsze długie przeloty XC. W Konarzynach zorganizowaliśmy również pierwsze na wybrzeżu zawody paralotniowe.


Z Konarzyn lataliśmy w sezonie 2004 z powodu zamknięcia lotniska w Borsku przez Agencję Mienia Wojskowego.
Obecnie korzystamy wyłącznie z lotniska w Borsku.


Współrzędne: 53°49.791'N, 17°22.089'E

Podkategorie