Opis
Warunki do latania zdarzają się tutaj tylko kilkanaście razy w roku. A szkoda, bo miejsce jest przepiękne. Rozlegla łąka do startów i ćwiczeń w Chłapowie pomieści wszystkich chętnych wraz osobami towarzyszącymi i gapiami
(w sezonie jest ich sporo). Szeroki obszar noszenia ułatwiający wymijanie, pozwalający na uzyskanie przewyższenia do 200 m. Dla niewprawnych dużo miejsca na plaży do lądowania. Klif ciągnie sie na długości około 7 kilometrów i pozwala dolecieć z Chłapowa do Jastrzębiej Góry i z powrotem. Widok rozciagający sie ponad przylądkiem Rozewie należy do tych, których nie zapomina się do końca życia.
Klif chłapowski należy do parku krajobrazowego, nie łaźcie więc po zboczu pod groźbą mandatu i przepędzenia glajciarzy z tego pięknego miejsca. Do wejścia z plaży na górę służą wygodne drewniane schody, ale nie wiadomo czy akurat istnieją bo co jakiś czas są niszczone przez sztorm. Wówczas wejście na polanę na szczycie klifu jest możliwe po betonowych schodach (dosyć daleko od startowiska), ewentualnie trzeba wchodzić w miejscu, w którym klif się obniża (po zejściu ze wschodniego końca polany).
Charakretystyka
Deniwelacja: ok. 30 m
Kierunki wiatru: 30°-60°
Startowisko: łatwe, ale przy krawędzi klifu, dalej są rotory
Lądowiska:
- w miejscu startu, duże i łatwe, uwaga na rotory
- na plaży, uwaga na ludzi
Zasady wykonywania lotów
Na klifie zasady pierwszeństwa w powietrzu są zupełnie inne, niż w górach. Pilot na mniejszej wysokości powinien przyklejać się do krawędzi klifu, a latający wyżej podczas wymijania odchodzi w morze. Ta zasada powinna być obowiązkowo przestrzegana. W przeciwnym wypadku, po pierwsze pilotowi lecącemu nisko grozi lądowanie na plaży, po drugie pilot lecący wyżej dostanie się w strugi zaskrzydłowe, co jest nieprzyjemne i niebezpieczne.
Wyprzedzanie zasadniczo jest niezalecane z powodu wąskich noszeń i niewielkich różnic prędkości. Zamiast wyprzedzać lepiej jest zawrócić.
UWAGA STREFA!
Chłapowo i Jastrzębia Góra leżą w strefie lotniczej TSA 16B. Przed startem (wyjazdem na klif) należy sprawdzić zajętość sterfy w AUP (np. tutaj http://lotnik.org/strefy/). Mozna też dodatkowo zadzonić na FIS Gdańsk i zapytać czy strefa faktycznie jst aktywna i w jakich godzinach.
FIS Gdańsk
+48 58 340 74-85
+48 22 574-74-85
Niebezpieczeństwa
Rotory. Start i lądowanie (zwłaszcza lądowanie) powinny się odbywać przy krawędzi klifu. W głębi polany przy ziemi są silne rotory grożące katastrofą.
W sezonie na plaży jest taki tłok że trudno jest przejść, nie mówiąc o lądowaniu. Człowiek leżący plackiem na kocyku nie odsunie się z drogi, dlatego w sezonie lądowanie na plaży jest bardzo niezalecane.
PPGanci powinni szczególnie uważać w sezonie kosiacząc tuż nad wodą. Ludzie z radości że coś im warczy nad głowami pryskają wodą i znany jest przypadek nachlapania wody do gaźnika.
Zaplecze socjalne
Mnówstwo ośrodków wypoczynkowych o bardzo różnym standardzie, od pól namiotowych 200m od startowiska, do hoteli we Władysławowie i Jastrzębiej Górze. Wyżywienie w restauracjach lub na własną rękę w sklepach. Wszystkie okoliczne miejscowości żyją z turystów. W zimie mogą być problemy, ale we Władysławowie na pewno coś się znajdzie.
Dojazd
Na rondzie we Władysławowie skręcamy w lewo i jedziemy główną drogą. Wyjeżdżamy z Władysławowa, wjeżdżamy do Chłapowa i po prawej widać startowisko. W lecie parking jest płatny.
Współrzędne startowiska: 54°48.387'N, 18°23.102'E
Media Społecznościowe